Radioannonsering treffer lokalt

Du får mye igjen for pengene når du bruker lokalradioen til annonsering, sier ansvarlig redaktør Bjørn-Martin Brandett i Hedmarksradioene.

– På radioen treffer du de viktige lokale kundene der du bor. For lokale bedrifter vil jeg si det er det et «must» å ha en stemme på lokalradioen.

Vi lytter på radio i bilen og på mobil

– Vi ser at de kjøpesterke målgruppene blir stadig vanskeligere å nå gjennom de tradisjonelle mediekanalene. Mange lytter på radio når de sitter i bilen – gjerne til og fra jobb, sier Brandett. Ofte er det da kundene også er i kjøpsmodus. De aller fleste handler på vei hjem fra jobb eller fritidsaktiviteter. Nettopp derfor bør du og din bedrift bruke vurdere å legge noe av markedsføringsbudsjettet til radioannonser.

Samme budskap flere ganger

Det er ingen tvil om at lokalradioenes lyttertall stiger, understreker Brandett. En av grunnene til det kan være at radio i stadig større grad lyttes på fra mobiler, internett og andre plattformer. Det blir altså stadig flere «optimale» tidspunkt for deg å annonsere på – avhengig av hvem og hvilke målgruppe du ønsker å nå med budskapet ditt.

-Den største fordelen med å markedsføre seg gjennom radio er at lytterne får meg seg budskapet ditt flere ganger. De vil også høre bedriftens navn oftere, noe som over tid vil bygge en sterk merkevare for din bedrift.

Kostnadseffektivt

Radio har alltid hatt en lav kontaktpris per lytter. Du kan med andre ord kommunisere mer for den samme kostnaden enn du greier gjennom TV og trykte medier. – Å høre din bedrifts stemme på radio gir en form for gjenkjennelse og tilhørighet. Bruker du i tillegg nettsiden din setter du et ansikt på stemmen lytterne hører på radio.

Her er seks grunner til hvorfor du bør inkludere radio når du annonserer:

  1. Radio gir deg tilgang til en definert målgruppe.
  2. Radio treffer tett opp til kjøpsøyeblikket.
  3. Radio bygger frekvens.
  4. Radio er kampanjeforsterkende.
  5. Radio er billig.
  6. Radio skaper større bevissthet for en merkevare.

Kilde: RAB, Lokalradioforbundet